Hjem Nyheter Keir Starmer avgår

Keir Starmer avgår

UTENRIKS Keir Starmer går av som Storbritannias statsminister og leder for Labour. Årsaken er trolig hans reduserte støtte både internt i partiet og blant befolkningen.

Storbritannias forhatte statsminister Keir Starmer.
Foto: Number 10OGL 3, via Wikimedia Commons.

Keir Starmer, Storbritannias statsminister og leder for Labour, kunngjorde i formiddag at han avgår fra begge verv. Han har innehatt stillingen i knapt to år.

– Hvert valg jeg har tatt har handlet om å sette landet jeg elsker først; det er derfor jeg nå vil avgå, hevder Starmer.

Dette kommer etter flere år med fallende oppslutning på meningsmålingene og økende misnøye med Starmers politikk og prioriteringer. En av hans mange skandaler er at han utnevnte Peter Mandelson til ambassadør i USA til tross for kjennskap til dennes forbindelser med den pedofile jøden Jeffrey Epstein.

Det har også vært betydelig kritikk, også internt i Labour, for at han ikke tok avstand fra Israels krigføring i Gaza. Starmer stanset ikke eksporten av våpen til Israel og uttalte i et radiointervju at det kunne være Israels rett å stenge av palestinernes vanntilførsel. Dette standpunktet kan være knyttet til at hans kone er jødisk.

Starmer har dessuten gjennom hele sin karriere vært en tydelig forkjemper for flerkulturen og har i sine uttalelser forsvart ikke-hvite personer som har begått kriminalitet. Samtidig har han lovet å slå hardt ned på dem som demonstrerer mot innvandrervolden, både på internett og i gatene.

Starmer under Labours konferanse i 2025:

Hvis du hevder eller antyder at mennesker ikke kan være engelske eller britiske på grunn av hudfargen deres, eller hvis du sier at de bør utvises, da skal vi, merk mine ord, bekjempe deg med all vår kraft.

Abonner
Bli varslet om
guest
1 Comment
eldste
nyeste flest stemmer
Inline Feedbacks
Vis alle innlegg
J.M
J.M
55 minutter siden

Og råtn i helvete!