Hjem Nyheter Norge Politiet åpner for elektriske patruljebiler

Politiet åpner for elektriske patruljebiler

POLITI Politiet nærmer seg slutten på dagens bilavtale, og neste kontrakt kan åpne døren for elektriske patruljebiler. Samtidig må nye løsninger for lading på plass før en overgang blir mulig.

Bilmodellene i bruk av norsk politi i dag.
Foto: Wolfmann, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons.

Politiet står foran et veivalg når dagens bilavtale nærmer seg slutten. Med stadig færre fossilbiler på markedet åpnes det nå for at fremtidens patruljebiler kan bli elektriske.

Når den siste avtalen ble inngått i 2020, ble Mercedes Benz Vito valgt som stor patruljebil, mens Volvo V90 CC gikk inn i kategorien liten patruljebil. Etter at Volvo-modellen gikk ut av produksjon, ble Volvo XC60 T8 plug-in hybrid brukt som erstatning.

Nå er bilindustrien i ferd med å fase ut fossilbilene, og politiet vil dermed før eller siden måtte ta i bruk elbiler. Avtalen som gjelder i dag varer ut 2026, og leverandører har frist til 31. oktober i år med å levere tilbud for den neste kontrakten.

Fungerende seksjonsleder for prosjekt- og virksomhetsutvikling i Politiets Fellestjenester (PFT) Torbjørn Snellingen forteller følgende om jakten på den nye bilavtalen:

– Vi håper en ny bilavtale er på plass i løpet av sommeren 2026, og at bilene kan bestilles fra våren 2027, sier Snellingen til Politiforum.

Han bekrefter at PFT har startet et forprosjekt for elektrifisering, som nå skal være i sluttfasen. På spørsmål om elbiler kan bli en del av den nye rammeavtalen, svarer Snellingen:

– Ja, politiet åpner for overgang til elektriske patruljebiler. Hovedandelen på neste rammeavtale vil være fossile biler, og elektriske biler er aktuelle dersom disse oppfyller alle øvrige krav.

Forberedelser og gode erfaringer

Dersom fossile bilmodeller går ut av produksjon, kan politiet bli nødt til å velge elbiler. Samtidig peker Snellingen på at nye løsninger for lading må være på plass før dette skjer:

– Her finnes det flere mulige løsninger, og dette skal vurderes for hver enkelt lokasjon med tanke på effekt og behov, slik at en lademodell kan etableres før elektriske patruljebiler innføres i politiet.

I dag har politiet åtte elektriske biler i operativ drift, og om lag 200 elbiler til administrative formål. Erfaringene som er gjort i flere distrikter med elbiler i tjeneste beskrives som «nyttige erfaringer». Snelligen har følgende å si om erfaringene:

– Vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger, samtidig som vi registrerer at det er noen utfordringer. Mange av disse er ting det arbeides med, og som det vil komme løsninger på gjennom den pågående teknologiske utviklingen.

Forskjellen ved å benytte elbiler i operativ tjeneste mot i administrasjon, er ifølge Snellingen at det ikke er mulig å planlegge nødvendige ladestopp i operativ tjeneste, da operativ tjeneste ikke er særlig forutsigbart.

Abonner
Bli varslet om
guest
1 Comment
eldste
nyeste flest stemmer
Inline Feedbacks
Vis alle innlegg
Haha Antifa
Haha Antifa
2 måneder siden

«Beklager, politiet må bare lade litt først, så kommer de så fort de kan»