JØDISK LOBBY Israels bidrag i Eurovision Song Contest endte på andreplass i helgen til tross for massiv kritikk mot landet. SVT kan nå avsløre at en israelsk statlig myndighet har gjennomført en kampanje på Google og YouTube for å få folk til å stemme.

Akkurat som i fjor var det omfattende protester mot at Israel fikk delta i Eurovision Song Contest på grunn av deres pågående folkemord i Gaza, samt det faktum at de ikke er en del av Europa. Det ble fremmet krav fra artister, enkeltland og politikere, men ifølge arrangøren, Den europeiske kringkastingsunion (EBU), er det det israelske allmennkringkastingsselskapet KAN som deltar i konkurransen, og ikke staten Israel i seg selv.
Deres bidrag i år ble fremført av Yuval Raphael, som befant seg på festivalen som ble angrepet den 7. oktober 2023. Dette ble utnyttet i markedsføringen, der hun fremstilles som den moderne utgaven av en «overlever». Låten «New Day Will Rise», hvis budskap er at jødene skal bevare håpet «til tross for at de lider akkurat nå», endte på andreplass i helgens finale. I flere land mottok låten 12 poeng fra folket, men null poeng fra juryen. Dette har blant annet ført til at det flamske TV-selskapet VRT har krevd at avstemningen skal granskes med full åpenhet. Selskapet har også diskutert hvorvidt det i det hele tatt er mulig å delta i fremtiden dersom ikke EBU tar dette på alvor.
Israelske myndigheter betalte for kampanjen
Nå viser en gjennomgang utført av SVT at det statlige organet Israeli Government Advertising Agency har kjøpt annonser på Google og YouTube. I disse annonsene fremfører Raphael hilsener på 27 ulike språk, der hun oppfordrer folk til å stemme på Israel. Annonsene har blitt vist over hele Europa, med størst intensitet dagen før finalen. Også Israels statsminister Benjamin Netanyahu har delt dem, og skrevet at man kan stemme flere ganger.

YouTube-kontoen som har publisert klippene, tilhører verken artisten eller KANs offisielle kanaler. SVT har ikke kunnet bekrefte om kontoen også tilhører den israelske staten, men kontoen er verifisert av Google og er kun én måned gammel. Elleve av de tolv landene som ga Israels bidrag høyeste poengsum, har fått målrettede annonser, og i enkelte av disse landene dreier det seg om opptil 40 annonser.
Reglene forbyr ikke deltakende TV-selskaper eller tredjeparter, slik som plateselskaper eller andre, å markedsføre sine bidrag på nett eller andre steder, så lenge markedsføringen ikke påvirker konkurransen eller bryter med dens retningslinjer.
Martin Green, leder for Eurovision, i en e-post til SVT
Retningslinjer for kommentarfelet
Kommentarer er ikke redaksjonelt materiale. Man er selv ansvarlig for det man skriver i kommentarfeltet.