ISRAEL Israels myndigheter bruker store summer på målrettet reklame på YouTube, i et forsøk på å påvirke europeisk opinion til støtte for landets folkemord i Gaza og angrep på Iran. Reklamekampanjen, som er gransket av MintPress News, har nådd minst 45 millioner seere på én måned.

En fersk granskning utført av MintPress News avslører at Israels regjeringsstyrte reklamebyrå har satset massivt på digitale annonsekampanjer på YouTube rettet mot fem europeiske land: Storbritannia, Frankrike, Italia, Tyskland og Hellas. Kampanjen, som har kostet mange millioner daglig, har hatt som mål å påvirke opinionen til fordel for Israels framstilling av egen rolle i Gaza-folkemordet og nylige angrepskrig mot Iran.
Annonsene er oversatt til fem språk, og fremstiller Israel både som offer for terror og som en garantist for internasjonal sikkerhet. I én reklame blir seerne konfrontert med budskapet:
Et fanatisk [iransk] regime avfyrer raketter mot sivile, mens de rykker frem mot atomvåpen … Vi kommer til å fullføre oppdraget for vårt folk, for menneskeheten. Israel gjør det som må gjøres.
En annen reklame advarer mot iranske langdistanseraketter:
«Iran utvikler raketter med en rekkevidde på omtrent 4 000 kilometer … og setter Europa innenfor rekkevidde,» mens grafikk med blodrødt farger hele kontinentet.
Reklamene benytter ofte sterke følelsesmessige virkemidler. Blant annet vises scener med mødre og nyfødte under iranske rakettangrep, og det påstås at Israel kun svarer mot militære mål med kirurgisk presisjon.
Stor forskjell mellom reklame og virkelighet
Selv om israelske myndigheter i annonsene fremhever at de søker å unngå sivile tap, påpeker MintPress News store avvik mellom reklameinnhold og fakta. Ifølge rapporten har israelske angrep siden 13. juni ført til minst 935 drepte iranere, mens israelsk side har rapportert 28 døde etter iranske motangrep.
Videre har 94 prosent av sykehusene i Gaza blitt ødelagt eller skadet, og Verdens helseorganisasjon har dokumentert 697 israelske angrep mot medisinske fasiliteter. UNICEF og andre humanitære instanser rapporterer om over 50 000 drepte eller sårede palestinske barn, samt mer enn 1 400 drepte helsearbeidere. Én av de sistnevnte, Dr. Adnan al-Bursh, døde i israelsk varetekt etter tortur, skriver Mintpress News.
På tross av dette hevder annonsene at Israel leder «en av verdens største humanitære operasjoner» i Gaza. I en promofilm fra Israels utenriksdepartement heter det:
Dette er hvordan ekte hjelp ser ut. Smil lyver ikke. Hamas gjør det.
Google kritiseres for manglende tiltak
Granskningen peker også på at Google, som eier YouTube, ikke har håndhevet sine egne retningslinjer som forbyr innhold som promoterer hat, vold eller diskriminering. Samtlige videoer omtalt av MintPress er registrert i Googles Ads Transparency Center som betalte annonser fra israelske myndigheter, og de har veldig få «liker»-klikk eller kommentarer, skriver MintPress News.
Kraftig økning i Israels PR-budsjett
Denne digitale reklamekampanjen er del av et mye større PR-apparat. Israels budsjett for offentlig diplomati har økt med over 2 000 prosent, og landets utenriksdepartement har fått tilført ytterligere 150 millioner dollar til slike tiltak, ifølge MintPress.
Retningslinjer for kommentarfelet
Kommentarer er ikke redaksjonelt materiale. Man er selv ansvarlig for det man skriver i kommentarfeltet.