UNDERVISNING En undersøkelse blant franske lærere viser at mange er misfornøyde med lønnsnivået, og at mer enn halvparten vurderer å forlate yrket. En tilsvarende utvikling kan observeres i resten av Europa.

En ny undersøkelse blant 40 000 franske lærere, skoleassistenter og skolepsykologer viser at mer enn halvparten av dem vurderer å avslutte sin karriere i skolesektoren. Hele 77 prosent svarte at de aldri ville anbefale yrket til andre – til tross for at så mange som 91 prosent oppga at de fortsatt elsker jobben sin.
Det som flest klaget over – 87 prosent – var den lave lønnen. I Frankrike er lærerne ansatt av staten, og deres lønn ligger nesten tusen euro under andre statsansattes, samt lavere enn lærerlønnene i andre OECD-land. Videre mente 70 prosent at arbeidet deres ikke blir verdsatt av staten. Et annet problem er at klassene er store – de største i Europa – noe som også medfører en høy arbeidsbelastning.
Den samme utviklingen kan observeres flere steder i Europa, blant annet i Nederland og Tyskland, og dette settes ofte i sammenheng med økt innvandring. I Østerrike har lærere uttrykt bekymring for at språkbarrierer, vold og kulturelle konflikter svekker deres mulighet til å gi god undervisning. Tilsvarende utfordringer finnes i Norge, og ifølge en PISA-undersøkelse presterer elever i gjennomsnitt dårligere enn før på skolen, og mange er på det laveste nivået i enkelte fag.
Les også:
- Dagens video: Invasjon av innvandrere på skolen
- Muslimer utgjør nå majoriteten i Wiens skoler
- Elever presterer i gjennomsnitt dårligere på skolen enn tidligere
- Minoritetsspråklige elever i flertall ved nesten halvparten av Oslos grunnskoler
- Slår alarm om vold og narkotika på ungdomsskoler i Sarpsborg






